پیام‌ها و دستخط‌های بیت ‌العدل اعظم

خطاب به افراد

پیام ٢٢ ژوئن ٢٠٢۴

١٩  شهرالنّور  ١٨١

٢٢  ژوئن  ٢٠٢۴

 

ارسال از طریق الکترونیکی

 

سرکار خانم …

ایالات متّحدۀ امریکا

 

دوست عزیز روحانی،

 

لطفاً مطالب ذیل را به آقای … ابلاغ فرمایید.  همچنین، از شما خواهشمندیم مرکز جهانی بهائی را از دریافت این نامۀ پاسخ مطّلع سازید.

 

مکتوب آن برادر گرامی حاوی نکات و نظریّاتی در خصوص معضلات و امتحاناتی که نسل جوان در ایران با آن رو به رو است در تاریخ ۱۲ آوریل ۲۰۲۴ به بیت العدل اعظم واصل گشت.  معهد اعلی ضمن ابراز تقدیر از توجّه شما به اهمّیّت پیشرفت معنوی و مادّی برادران و خواهران روحانی خود در مهد امر الله مقرّر نمودند در رابطه با مطالبی که مطرح کرده‌اید توضیحاتی به شرح ذیل مرقوم گردد.

 

بیت العدل اعظم از چالش‌های مخصوصی که جوانان بهائی در ایران مضاعف بر تضییقات بی‌امان و دل‌خراش وارده بر کلّیّۀ جامعۀ بهائی آن اقلیم متحمّل می‌باشند آگاهند.  از طرفی دیگر، از حسّ تعاون و تعاضد و هم‌بستگی عمیق اعضای آن جامعۀ ممتحن نیز مطّلعند و کراراً پیروان جمال ابهی در مهد امر الله را به پرورش و تحکیم آن تشویق نموده‌اند.  در غیاب تشکیلات اداری امری در ایران، جامعۀ بهائی و افراد احبّا در آن کشور همواره در تلاش بوده‌اند که نیاز‌ها و احتیاجات متعدّد جوانان عزیز را دریابند و در حدّ امکان به آن پاسخ گویند، نه به این علّت که نسل جوان را خدای ناکرده ضعیف و ناتوان می‌پندارند، بلکه به این جهت که آنان را مستعدّ شکوفایی قابلیّت‌های فراوان می‌شمارند تا با جهت بخشیدن به قوای درونی خویش و پرورش استعدادهای خود در مسیر خدمت خالصانه به نوع انسان و بنای جامعه‌ای مترقّی گام بردارند و با کسب بینش و مهارت‌های لازم در شکل دادن به آینده‌ای درخشان و سعادت‌مند برای خود و هم‌وطنان کوشا باشند.

 

از اشاعۀ دین‌گریزی و مکتب مادّه‌گرایی در سرزمین ایران مرقوم نموده‌اید.  همانطور که قطعاً مطّلعید، مفهوم دین در آثار حضرت بهاءالله با مفاهیم رایج در اجتماع کنونی بسیار متفاوت است.  معهد اعلی در پیام مورّخ ۹ بهمن ۱۳۹۲ خطاب به جوانان بهائی مهد امر الله در خصوص نورانیّتی که دین حقیقی به عالم وجود می‌بخشد تشریح نموده‌اند:  ”دین اخلاق حمیده‌ ترویج می‌دهد، تحمّل و بردباری، شفقت و محبّت، و بخشش و بزرگواری عطا می‌کند، تفکّری مترقّی و متعالی القا می‌نماید … دین آیینۀ قلب را صیقل می‌دهد تا خصایل روحانی مودوعه در وجود را منعکس نماید، قوای منبعثه از صفات الهی در زندگی فردی و جمعی بندگان ظاهر ‌شود و پیدایش نظم اجتماعی نوینی را مدد بخشد.  این است مفهوم واقعیِ دین در تعالیم حضرت بهاءالله.“  اهل بهاء با تاٴمّل در آثار مبارکه و همچنین مطالعۀ موادّ درسی مؤسّسۀ آموزشی به درک عمیق‌تری از این مفهوم نائل خواهند شد.  آن حبیب معنوی در مقام یک فرد مؤمن جوان، دل‌سوز و خردمند، همانند دیگر جوانان برومند و خدوم آن سرزمین، البتّه قادر خواهید بود که دوستان جوان‌تر از خویش را که با ایشان شخصاً آشنا و در ارتباط می‌باشید در این مطالعه و تاٴمّل و سیر ترقّی فکری و روحانی یاری دهید و آنان را در عبور از فراز و نشیب‌ها هم‌راهی ‌نمایید.

 

در خصوص پیام‌های بیت العدل اعظم نیز مطالبی مطرح کرده‌اید.  اشتیاق احبّای عزیز به مطالعۀ دستخط‌های مرکز امر الهی و توجّه آنان به مطالب و هدایات مندرجه البتّه موجب خرسندی است.  در این رابطه توضیح این نکته ضروری است که اگرچه بعضی از مباحث و مواضیع به جهت اهمّیّت خاصّ در پیام‌های بیت‌ العدل اعظم تکرار می‌شود ولی معهد اعلی در بارۀ هر یک از مطالب مندرج در هر پیام به مشورت می‌پردازند و نظر به مصالح و اولویّت‌های امر مبارک و نیاز‌های جامعۀ بهائی هدایاتی را که لازم و ضروری می‌شمرند برای پیروان جمال اقدس ابهی بیان می‌دارند.  تنها در سال‌های اخیر، پیام‌های خطاب به احبّای ایران به شرح و تفصیل مباحث و مواضیع مختلف و متعدّدی از جمله حیات خانواده، تساوی حقوق زن و مرد، رفع تعصّبات، توسعۀ اجتماعی و اقتصادی، تعاون و هم‌بستگی در جامعه، عدالت اقتصادی، و نقش جوانان در فرایند اصلاح عالم پرداخته است.  در پیام‌ نوروز سال گذشته، به عنوان مثالی دیگر از مواضیع متفاوت، معهد اعلی پیروان اسم اعظم در مهد امر الله را به تعمّق در پدیدۀ هم‌سو شدن خواسته‌ها و آرمان‌های مردمان جهان با تعالیم حضرت بهاءالله تشویق نموده‌اند و در پیام نوروز سال جاری، فراتر از آن، مشخّصاً به تفکّر در بارۀ طرق عملی دستیابی به جهانی که مطلوب همۀ مردمان عالم است اشاره کرده‌اند.  در پیام نوروز ۱۸۰ بدیع، بیت العدل اعظم با اشاره به آگاهی بهائیان ایران به این حقیقت که ”نجاح و فلاح و رستگاری روح انسان و حصول رضای پروردگار در خدمت و محبّت و شفقت به هم‌نوع ممکن می‌گردد“ آن پیروان ممتحن را تشویق نموده‌اند که به اقدامات و ابتکارات چشمگیر خود و دست‌آوردهای تاریخی حاصله که موجب ترقّیات مادّی و معنوی و فرهنگی آن اقلیم گشته عمیقاً بیندیشند.  در پیام نوروز ۱۸۱ بدیع، معهد اعلی به این حقیقت اشاره کرده‌اند که هر عضو خانوادۀ بشری برای ایجاد شرایط اجتماعی صلح و وحدت ”از عاملیّت برخوردار است و قابلیّت نقش‌آفرینی را داراست“ و برخی از جوانب کاربردی این نقش‌آفرینی را برشمرده‌اند.  حصول درک کامل‌تر چنین مفاهیمی مستلزم تاٴمّل عمیق در تعالیم الهی و تفکّر دقیق در هدایات موجود است.  پس حائز اهمّیّت می‌باشد که هر مؤمن هوشیار و متعهّد سعی و همّ خود را معطوف این مهمّ نماید که چگونه مطالعۀ پیام‌ها را با همان دقّت و توجّهی انجام دهد که در نگارش آنها مبذول گشته تا بتواند روش‌ مناسب برای ادای وظایف روحانی و اجتماعی خود انتخاب نماید و دیگران را نیز تشویق و یاری و هم‌راهی کند.  تجربه نمایان‌گر آن است که برای کسب بینش جامع‌تری از محتویات پیام‌ها، فراتر از مطالعۀ فردی، هم‌فکری و هم‌کاری احبّا با یکدیگر در فرایند مطالعه مؤثّر واقع می‌گردد.

 

معهد اعلی در اعتاب مقدّسۀ علیا صون و حمایت و شمول الطاف و عنایات الهی را برای آن برادر ارجمند و دیگر جوانان بهائی در ایران مسئلت می‌نمایند و توفیق بیش از پیش همگی را در خدمت به آستان مقدّس و عالم انسانی می‌طلبند.

 

با تقدیـم تحیّات

دارالانشاء بیت العدل اعظم