پیامها و دستخطهای بیت العدل اعظم
خطاب به مؤسّسات بهائی
پیام ٢۶ مه ٢٠٢۴
[A Persian translation of a letter from the Department of the Secretariat
dated 26 May 2024 to Institute for Studies in Global Prosperity]
ترجمهای از
نامۀ دارالانشاء بیت العدل اعظم خطاب به مؤسّسۀ مطالعات رفاه جهانی
(هیئت بینالمللی ترجمه به زبان فارسی)
۲۶ مه ۲۰۲۴
ارسال از طریق الکترونیکی
مؤسّسۀ مطالعات رفاه جهانی
دوستان عزیز روحانی،
بیت العدل اعظم آگاهند که جوانان بهائی بیش از پیش با این پرسش مواجه میشوند که واکنششان در قبال منازعات شدید و بحرانهای انسانی مربوطهای که جهان را متلاطم میسازد، چه باید باشد. معهد اعلی اشاره مینمایند که این سؤال برای مؤسّسۀ مطالعات رفاه جهانی که سمینارهایی برای جوانان و بزرگسالان جوان برگزار میکند از اهمّیّت خاصّی برخوردار است. بدین ترتیب بیت العدل اعظم مقرّر فرمودهاند مطالب ذیل را با شما در میان بگذاریم به این امید که کمکی به جوانان بهائی باشد، جوانانی که به دنبال درک روشنتری از نگرش بهائیان نسبت به رویدادهای مختلف جهان در ارتباط با تعالیم الهی هستند.
مصیبت و خونریزی که پیامد منازعات میباشد سبب تأثّر عمیق است. هر وجدان بیداری یقیناً از چنین وقایعی دردمند میگردد. حضرت عبدالبهاء، همانطور که جوانان بهائی آگاهند، مکرّراً بر نیاز بشریّت به صلح عمومی تأکید نمودهاند و در موردی جنگ را ”بزرگترین فاجعه در عالم انسانی“ (ترجمه) توصیف میفرمایند. بیت العدل اعظم در پیام رضوان ۲۰۲۲ چنین فرمودند ”اندوه عمیقمان از مشاهدۀ تداوم اوضاع و منازعات در دنیا است که موجد عذاب و مصیبت گردیده، به خصوص که شاهد بازگشت نیروهای مخرّبی هستیم که باعث اختلال نظم امور بینالمللی و ایجاد رعب و وحشت بین مردمان گشته است.“ همچنین در پیام رضوان اخیر، معهد اعلی مجدّداً به وضعیّت ”وخیم“ جهان اشاره کرده و فرمودهاند که ”این وضع از هر وجدان بیدار پاسخ میطلبد.“ نکته اینجاست که چه نوع پاسخی شایسته است. این پرسش درخور تأمّل عمیق است. گزارشها حاکی از آن است که تنها در چند سال گذشته، صدها هزار نفر در سراسر جهان مستقیماً بر اثر درگیری مسلّحانه کشته شدهاند — نه فقط در جنگهایی که نشریّات خبری و رسانههای اجتماعی مملوّ از اخبار آن است، بلکه در منازعاتی نسبتاً ناشناخته ولی به همان اندازه موحش برای اجتماع بشری. چه نوع واکنشی میتواند پاسخی کافی در قبال چنین نابودی جان انسانها باشد؟
گرایش افکار عمومی به خصوص بر اساس آنچه در فضای مجازی بیان میشود، این است که بالاترین ارزش به ابراز خشم و سخنگویی بیپرده اطلاق میگردد و اهمّیّت خاصّ به صحبت صریح در بارهٔ منازعات و بحرانهای انسانی مربوطه داده میشود که از طریق نوعی اعلان عمومی، یک دولت یا نهاد سیاسی را مقصّر شمرده آن را محکوم میکند. همانطور که به خوبی معلوم است، مؤسّسات بهائی به این طریق در بارۀ هیچ یک از منازعات جاری اظهار نظر نمیکنند. درک صحیح این موضع، فقط در پرتو اصل بهائی عدم مداخله در امور سیاسی حکومتها میسّر است. امّا چنین موضعی را بیتفاوتی نسبت به درد و رنج ناشی از منازعات دانستن غیر قابل توجیه است. بیت العدل اعظم مکرّراً توجّه را به شرایط و اوضاع جهان جلب نموده و مسئولیّتی را که بهائیان باید برای تلاش در جهت ایجاد جهانی صلحآمیز احساس کنند تأکید فرمودهاند. همانطور که در پیام رضوان سال ۲۰۲۴ بیان شده ”نگرانی و دلسوزی صمیمانه“ در بارهٔ درد و رنج عالم انسانی ”باید موجب تلاشی مستمرّ برای ایجاد جوامعی گردد که به جای یأس، امید و به جای اختلاف، اتّحاد ارائه دهد.“ همچنین باید به خاطر داشت که بهائیان هم از اثرات زیانبار جنگ در امان نیستند — در بسیاری از کشورهایی که اکنون منازعات در آن رخ میدهد، جوامع بهائی وجود دارند. در چنین مکانهایی، بهائیان علیرغم منابع محدودشان و گاهی در شرایطی بسیار دشوار و اغلب بدون جلب توجّه به اقدامات خود، طبیعتاً آنچه برای ارائهٔ کمک بشردوستانه به اطرافیان از دستشان بر میآید، انجام میدهند. ”صندوق کمکهای بشردوستانه“ که توسّط بیت العدل اعظم تأسیس شده، از فعّالیّتهای امدادی که توسّط بهائیان و دیگران انجام میشود حمایت میکند. علاوه بر این، جوامع بهائی در چنین شرایطی به سایر مجهودات سازنده برای تسلّی و حمایت از مردمانی که در کشمکشها گرفتار شدهاند نیز اشتغال میورزند. حتّی نمونههای قابل ملاحظهای مشاهده شده که در برخی اجتماعات سنّتی، جوامع بهائی قوی به حلّ اختلافات بین اقوامی با خصومتهای دیرینه کمک کردهاند. همهٔ این مجهودات قابل تحسین است. امّا بدیهی است که پاسخی به اوضاع جهان که فقط به درمان علائم بیماری عدم اتّحاد تمرکز داشته ولی به علل بنیادین آن نپردازد، پاسخی کافی نخواهد بود.
حلّ اختلافات ریشهدار در جامعه نیاز به صبر و شکیبایی دارد تا با به کار گرفتن اصول اخلاقی و روحانی تغییر و تحوّلی عمیق در اجتماع حاصل گردد. این کار نیازمند تلاشی پایدار و فداکارانه است. نقشۀ نهساله که عالم بهائی اکنون به اجرای آن مشغول است به منظور پاسخ به این نیاز طراحی شده است. بیت العدل اعظم در پیام رضوان امسال در مورد اجرای این نقشه میفرمایند که ”وسیلهای است که از طریق آن، در هر اجتماع فرایندهایی بلندمدّت و سازنده که طیّ نسلها بسط و توسعه خواهد یافت به حرکت درمیآید.“ علیرغم میزان چالشی که لازمۀ تحقّق این هدف است، اگر بهائیان هدفی کمتر از این را دنبال کنند، در انجام وظیفۀ خود در برابر حضرت بهاءالله کوتاهی کردهاند. همانطور که بیت العدل اعظم در پیام رضوان ۲۰۱۵ فرمودهاند ”سازندهترین پاسخ هر فردِ مؤمنِ متعهّد و نگران از آلام فزایندۀ اجتماع بیسامان، همانا اقدام سیستماتیک، مجدّانه و فداکارانه در چارچوب وسیع نقشه میباشد.“
پس این است مفهوم موضعی که بهائیان در مقابله با منازعات اتّخاذ مینمایند یعنی — به فرمودۀ بیت العدل اعظم عمل کردن به عنوان ”عاملان راستین صلح“. بیت العدل اعظم در پیام نوروز امسال خطاب به بهائیان ایران فرمودند ”هر فردی در پاک کردن قلب خود و زدودن آینۀ دل از غبار تعصّبات از یک سو، و در ایجاد شرایط اجتماعی صلح و وحدت از سوی دیگر، از عاملیّت برخوردار است و قابلیّت نقشآفرینی را داراست.“ موضوع تلاش برای صلح در پیام ۱۸ ژانویه ۲۰۱۹ بیت العدل اعظم خطاب به بهائیان جهان به طور مفصّل مورد بررسی قرار گرفت، چنانچه میفرمایند:
برقراری صلح وظیفهای است که همۀ نوع بشر به انجام آن فراخوانده شدهاند. مسئولیّت بهائیان برای کمک به این فرایند در طیّ زمان تکامل خواهد یافت ولی آنان هرگز صرفاً تماشاگر نبودهاند و سهم خود را در یاری به عملکرد نیروهایی که بشریّت را به سوی وحدت سوق میدهد ایفا نموده و مینمایند. اهل بهاء مأمورند که بمثابه مایۀ عالم باشند. به بیانات حضرت بهاءالله توجّه کنید که میفرمایند:
در جمیع احوال بآنچه سبب آسایش خلق است مشغول باشید همّت را در تربیت اهل عالم مصروف دارید که شاید نفاق و اختلاف از مابین امم باسم اعظم محو شود و کل اهل یک بساط و یک مدینه مشاهده شوند.
این کلمات حضرت بهاءالله برای هر جوان بهائی که در بارۀ پاسخش به رنجهای ناشی از منازعات جهان مورد سؤال قرار میگیرد، از اهمّیّت خاصّی برخوردار است. بیت العدل اعظم تعهّد فوقالعاده قویّ جوانان بهائی در سراسر جهان را برای ارائه پیام شفابخش الهی که مآلاً تنها امید بشریّت است، بارها تحسین فرمودهاند. در پیام رضوان امسال، بیت العدل اعظم صریحاً اظهار مینمایند که ”با آگاهی جوانان از بینش حضرت بهاءالله و مشارکت فعّال آنان در اجرای نقشه چه شوق و شور و قوّتی در هر جامعه ایجاد میگردد“ و اینکه ”تعداد کسانی که وقت و نیرو و تمرکز خود را به موفّقیّت این کار معطوف میدارند میبایست افزایشی سریع و پایدار یابد.“ تلاشهای کنونی جوانان بهائی، با همراهی بسیاری از دوستان همفکر، البتّه ادامهٔ تلاشهایی است که طیّ دهها سال توسّط پیروان جمال مبارک، چه جوان و چه بزرگسال، با الهام از دیدگاه آن حضرت برای جهانی متّحد مبذول شده است، تلاشهایی که نیاز به شجاعت و فداکاری داشته است. حضرت عبدالبهاء در لوح دوّم خود خطاب به جمعیّت صلح لاهه، فداکاریهای عظیمی را که توسّط بسیاری از بهائیان برای صلح عمومی انجام شده توصیف میفرمایند ”چنانکه البتّه شنیدهاید در ایران در این سبیل هزاران نفوس جان فدا کردهاند و هزاران بنیان ویران شد با وجود این بهیچ وجه فتوری حاصل نگشت الیالآن میکوشیم بلکه روز بروز بر کوشش میافزائیم زیرا صلحجوئی ما منبعث از افکار نیست بلکه امریست اعتقادی دینی و از جمله اساس ابدیّۀ الهی“.
طبیعتاً، باید تفاوت آشکاری قائل شد بین اظهار نظرهای سیاسی در بارهٔ یک منازعۀ جاری، عملی که بهائیان از آن دوری میجویند، و مشارکتهای سازنده در گفتمانهای اجتماعی، اقدامی که بهائیان به انجام آن تشویق میشوند تا بینشهای حاصله از مطالعهٔ آثار الهی و تجارب جامعۀ بهائی را که به مشکلات جهان مربوط است ارائه نمایند. هرچند برخی از موضوعات گفتمانها همانا نقطۀ تمرکز مناقشات و درگیریهای سیاسی شدیدی است که باید از آنها اجتناب نمود، امّا گفتمانهای مهمّ متعدّدی، از جمله موضوعات گستردهتر مربوط به صلح، وجود دارد که بهائیان میتوانند در همۀ سطوح، از محلّی تا بینالمللی در آن مشارکتهای مهمّ و ارزشمندی بنمایند و مینمایند. بهائیان همچنین در پروژههای اقدامات اجتماعی شرکت میکنند، اقداماتی که از آن طریق مسائل مربوط به صلح، عدالت و وحدت میتواند به طرق بیشماری عملاً مورد توجّه قرار گیرد. بسیاری از جوانان بهائی با پیام ۲ مارس ۲۰۱۳ بیت العدل اعظم خطاب به بهائیان ایران آشنا هستند، که در آن معنی ”نیرویی سازنده در جهت تغییر“ بودن و چگونگی ارتباط آن با اصل عدم دخالت در سیاست بررسی شده است. مطالعهٔ این پیام به هر یک از پیروان حضرت بهاءالله در درک این مسئله کمک خواهد کرد که چرا نوعی از اقدامات و بیانیّههای عمومی صادره از جانب بهائیان میتواند به وحدت کمک کند و چرا برخی دیگر، هرچند ناشی از نگرانی صادقانه نسبت به رنج بشری باشد، خطر این را خواهد داشت که بیشتر موجب تشدید و عمیق شدن دستهبندیهای رایج در جهان شود. درایت لازم است که بتوان بین این دو تمایز قائل شد.
نباید تصوّر نمود که رویکرد توصیف شده رویکردی آسان و یا ساده است. بیت العدل اعظم به خوبی آگاهند که جوانان بهائی در بسیاری از نقاط جهان با فشارهای قابل توجّهی از سوی اطرافیان خود مواجهند تا طرفداری خود را از این و یا آن موضع تحزّبی اعلان کنند. حامیان پرشور دیدگاههای خاصّ در مواردی تهدید به طرد اجتماعی را به عنوان راهی برای مجبور کردن دیگران به پذیرش موضع سیاسی خود استفاده میکنند. جوانان بهائی برای اینکه بتوانند نه تنها در چنین شرایطی بر اصول خود باقی بمانند، بلکه همچنان مظهر ادب، مهربانی، محبّت و بردباری نسبت به همسالان خود باشند، نیازمند شجاعت و ایمان، روحیّۀ قوی و توکّل به خداوند میباشند. این توانایی همچنین مستلزم درکی روشن از نحوۀ تلاش بهائیان برای ایجاد تغییر در جهان است. در پیام ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰ به عالم بهائی، بیت العدل اعظم به احبّا توصیه فرمودند که ”چنین مراقبتی از طرف شما برای احتراز از اختلاف و درگیر نشدن در مجادلات بحثانگیز اجتماع نباید تحت هیچ شرایطی به بیاعتنایی به مشکلات و مسائل مبرم عصر حاضر تعبیر گردد. کاملاً بالعکس، شما در زمرۀ فعّالترین و دلسوزترین خیرخواهان عالم انسانی هستید. امّا ارزش کمکهای شما به رفاه اجتماعی، چه در عمل و چه در قول، در درجۀ اوّل مشروط به عزم راسخ شما برای یافتن آن نقطۀ ذیقیمت وحدت است که دیدگاههای متعدّد را به هم نزدیک نموده موجب اتّفاق نظر مردمانی که با یکدیگر مخالفت مینمایند، میگردد.“
در حالی که چالش فوقالذّکر در بارۀ همۀ بهائیان صادق است، استعداد خارقالعادۀ جوانان و امکاناتی که منحصر به این دوره از زندگیشان است، مسئولیّت ویژهای بر دوش آنان میگذارد. در پرتو این نکات، بیان بیت العدل اعظم در پیام رضوان اخیر را در نظر آورید که میفرمایند ”جمیع باید به جوش آیند ولی جوانان باید به پرواز آیند.“ این توصیۀ معهد اعلی، خطابه حضرت عبدالبهاء را به یاد میآورد که در آن توصیف میفرمایند چگونه نفس مؤمن آرزوی پرواز مینماید:
امّا پرواز انسان بایمان است پرواز انسان بفضائل عالم انسانی است پرواز انسان باکتساب کمالات انسانی است پرواز انسان بموجب عمل بتعالیم الهی است پرواز انسان خدمت بوحدت عالم انسانی است پرواز انسان انتباه بآیات الهی است پرواز انسان باین است که آیت هدی بین خلق باشد پرواز انسان این است که رایت آسمانی باشد پرواز انسان این است که روشن بنور حقیقت باشد پرواز انسان این است که منقطع از مادون حق باشد پرواز انسان باین است که توجّه بملکوت ابهی داشته باشد پرواز انسان این است که تعالیم بهاءالله را بتمامه اجری بدارد امیدم این است انشآء الله جمیع شماها پرواز کنید روحتان قلبتان فکرتان پرواز کند و جمیع شئونتان پرواز کند این است آرزوی من انشاء الله موفّق بآن شوید.
بیت العدل اعظم در اعتاب مقدّسه به نیابت از جوانان بهائی سراسر جهان دعا خواهند فرمود تا به تأییدات حضرت بهاءالله بتوانند مسائلی را که ذهن بسیاری از همسالانشان را مشغول کرده با اطمینان دریابند و بسنجند و تعهّد قلبی و کامل خود را به ترویج صلح بین اهل عالم ادا نمایند.
با تقدیـم تحیّات
دارالانشاء بیت العدل اعظم
رونوشت: دارالتّبلیغ بینالمللی